Monday, May 26, 2008

yalnizligi isteyen ülke

nuri bilge ceylan cannes da en iyi yönetmen seçildi, hayirli olsun. filmi henuz gormedigimden söyleyeceklerim film üzerine degil yönetmenin tesekkur konusmasinda dikkatimi ceken bir sözü üzerine olacak.

'tutkuyla sevdigim yalniz ve güzel ülkeme adiyorum bu ödülü' dedi nuri bilge. buradaki 'yalniz' kelimesinin bir hayli yersiz ve manasiz oldugunu düsünüyorum, aciklayayim.

ülkemiz sayet dünyanin geri kalani tarafindan dislanmis bir ülkeyse (ki öyle degil), bu baskalari öyle istedigi icin degil ülkemizin büyük bir cogunlugu buna gayret gösterdigi icin böyle olmustur. (uluslararasi dinamikler ve dengeler türkiye'nin dünyadan kopmasina izin vermez, bunu da ayrica söylemeliyiz.)

bir ülke düsünün, kendisini uluslararasi hukukun kurallarindan bagimsiz tutsun, bir ülke düsünün, temsili demokrasi kültürünü icsellestiremedigini, 1961'den bu yana halkin temsilcisi olan 24 siyasi partiyi kapatarak göstermis olsun ve bir ülke düsünün yazarlarini, düsünürlerini senelerce süründürmüs ve ülkeden sürmüs olsun. iste bu ülke yalniz birakilan bir ülke degil yalnizligi tercih eden bir ülkedir.

bu ülkede insani ve insanligin ortaya koydugu evrensel degerleri yücelten ve koruyan ne gibi calismalar yapiliyor diye bir soru sormak isterim. eminim gülümsersiniz zira bu ülke dünyanin en büyük opera sanatcilarindan birisi icin 'külleriyle sularimizi kirletmesin' diyebilen insanlarin gazetelerde yazi yazmaya devam edebildigi bir ülkedir.

bugun murat belge, gün gelecek bu ülke ulusal park olarak korunmaya alinacak, seneler sonra turistler gelip gezecekler, iste boyle de bir ülke kaldi dünya üzerinde, bakin nasil yasiyorlar diye incelemelerde bulunacaklar diyordu. haksiz mi.

iste bu sebeplerle nuri bilge'nin yalniz bir ülkeyiz biz diye hayiflanmasinin anlami yok, bu yalnizligi isteyen, kurumlariyla, siyasi elitleriyle ve toplumun önemli bir cogunluyla yine bu ülke.

4 Comments:

Blogger Emir Bey said...

yalnızlığa itilmiş ya da yalnızlığı seçmiş dememiş ki ama sadece yalnız demiş sıfat olarak, durum belirtmiş.

10:59 AM  
Blogger Tugc said...

Belki ben fesatımdır filan ama ne bileyim "yalnız" demesi, seçip seçmemesi bir yana ülkenin bunu, biraz ajitasyon işi geldi. televizyonda ödül alırken dinlemedim, tonlamalarını bilmiyorum söylerkenki, ama yine de bana böyle bir his bıraktı.

10:11 AM  
Blogger Melmoth said...

emir, bir söylenenler vardir, bir de söylenenlerin vurgusuyla, tonuyla sezdirdikleri vardir. bazi önemli seyler, sözün bu sezdirdigi, alacakaranlik tarafinda gizlidir. ben de oraya iliskin bir seyler söylemeye calistim.

tugce, ben nuri bilge'nin sözünden bu guzel ülkenin yalniz olusundan hosnut olmadigini ve bunun sorumlusu olarak da onu yalniz birakan ülkeleri kabul ettigini anliyorum ve acikcasi cok anlasilir bulmuyorum.

8:04 PM  
Blogger Tugc said...

Benim dediğim tür ajitasyon da buydu işte. Hani bir tür yaklaşmış Türkün türkten başka dostu yoktur muştulaması gibi bir şey. Neden yalnız bıraktınız bizi, niye, kötü müyüz ağlak yapma hali gibi. Bilmiyorum anlatabiliyor muyum ama filmlerinde bile ağlak ve ajitasyondan kaçınan bir adamın böyle bir konuşma yapmasına da anlam veremiyorum açıkçası.

11:23 PM  

Post a Comment

<< Home

cool hit counter